چراغ سیگنال

چراغ سیگنال نوعی از لامپ LED است که برای نمایش یک تغییر در مدار الکتریکی، به کار می رود. این تغییر می تواند شامل روشن و خاموش شدن کل مدار یا بخشی از آن یا وجود خطا و عیب در مدار الکتریکی یا تابلو برق باشد. چراغ سیگنال در رنگ های مختلف مانند قرمز، سبز، زرد، آبی، سفید مشکی تولید می شود و هر کدام از رنگ ها کاربردی خاص دارند. مثلاً چراغ سیگنال قرمز رنگ به معنای بسته بودن کلید، چراغ زرد بیان کننده قرار گرفتن کلید در وضعیت خطا و چراغ سیگنال دارای رنگ سبز، روشن بودن الکتروموتور را نشان می دهد.

چراغ سیگنال ﻳﺎ همان ﻻﻣﭗ علامت دهنده در تمامی دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎی ﺻﻨﻌتی و ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﺗﻮزﻳﻊ و ﺗﺎﺑﻠﻮ ﻓﺮﻣﺎن مورد استفاده قرار می گیرد. اﻳﻦ چراغ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻻﻣﭗ ﺧﺒﺮ اﺳﺘﻔﺎده می شود و می تواند روشن بودن، خاموش بودن و یا عیب دستگاه و … را نمایش دهد.

توجه داشته باشید که چراغ مورد استفاده در مدار فرمان، یک چراغ کم قدرت (۲/۱ تا ۵ وات) می باشد که با ولتاژهای گوناگون از ۲۴ تا ۲۲۰ ولت کار می کند. هر چراغ سیگنال، پایه (سرپیچ) مخصوص خود را دارد و به صورت معمول در سه رنگ استاندارد سبز، قرمز و نارنجی عرضه می گردد.

در واقع، این چراغ ابزاری است که وجود ولتاژ در مدار را نشان می دهد. رنج ولتاژ نامی لامپ، سیگنال های در بازۀ ۲۴ تا ۲۳۰ ولت و قابل استفاده در جریان های AC و DC می باشد. لازم به ذکر است که به منظور افزایش عمر چراغ باید چراغی را انتخاب کرد که ولتاژ نامی آن بیش تر از ولتاژ تغذیه باشد.

کاربرد چراغ سیگنال

چراغ سیگنال در مدار قدرت

برای مطمئن شدن از وجود جریان سه فاز روی تابلوی توزیع انرژی و نیز جلوگیری از خطر ناشی از دو فازه شدن شبکه ها در سر راه هر فاز، به روش اتصال ستاره (۴ سیم) چراغ سیگنال قرار می گیرد. با بسته شدن کلید اصلی تابلو، جریان سه فازه برقرار می گردد و در صورت قطع یک فاز، لامپ همان فاز خاموش می شود.

چراغ سیگنال در مدار فرمان

همراه با بوبین کنتاکتور (زمان وصل و قطع مصرف کننده) چراغ سیگنال قادر است روشن یا خاموش بودن دستگاه را مشخص نماید. در کارخانه ای که تعداد زیادی ماشین با هم کار می کنند و فاصله ماشین ها در مقایسه با تابلو زیاد است، چراغ سیگنال مورد استفاده قرار می گیرد.

در مدار فرمان، لامپ سیگنال به صورت موازی با بوبین کنتاکتور وصل می گردد، زمانی که مدار قطع باشد، لامپ سیگنال خاموش است و وقتی که کنتاکتور آغاز به کار کند، لامپ نیز روشن می شود.

لامپ سیگنال در مداری که رله حرارتی دارد، برای اطلاع از قطع شدن مدار در برابر جریان اضافی مورد بهره برداری قرار می گیرد و به کنتاکت باز رله وصل می شود تا زمانی که رله عمل می کند کنتاکت باز، بسته شده و لامپ روشن می گردد.

به عنوان نمونه، لامپ سیگنال سبز که با استفاده از تیغۀ باز کنتاکتور به همراه کار ماشین روشن می شود حالت عملکرد صحیح ماشین را مشخص می نماید و لامپ سیگنال قرمز و تیغۀ بسته همان کنتاکتور در زمان وقوع حادثه افراد را از کار نکردن ماشین آگاه می کند.

رنگ چراغ سیگنال

رنگ قرمز بیانگر عملکرد غیر عادی سیستم می باشد. به عنوان نمونه،زمانی که یک وسیله حفاظتی اضافه بار، ماشین را متوقف نماید.

رنگ زرد به معنی احتیاط است. به طور مثال، زمانی که درجه حرارت یا جریان به میزان مشخصی برسد و یا وقتی که سیستم به صورت مکرر و یا پشت سر هم روشن شود.

رنگ سبز بیانگر موقعیت نرمال است.این قضیه بدان معنی است که ماشین برای راه اندازی آماده می باشد. علاوه بر این، برای نشان دادن پایان کار یک ماشین و آماده بودن آن برای راه اندازی مجدد نیز می باشد.

رنگ سفید، نشان دهنده ی این است که سیستم، ولتاژ نرمال دارد. ماشین در حالت کار می باشد.

رنگ آبی برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد.رنگ آبی را می توان برای هر نوع عملکردی که در یکی از حالات بالا نمی گنجد، استفاده کرد.

چراغ شاسی

چراغ شاسی در رنگ های مختلف تولید می شود تا با اعمال بر روی قطعه مورد نظر بتواند اپراتور را از اشتباه و سردرگمی خارج نماید. این رنگ ها شامل سبز، زرد و سفید هستند.

کنتاکت

کنتاکت که برای افزایش کنتاکت به یک قطعه الکتریکی استفاده می شود، به دو دسته کنتاکت باز و بسته تقسیم می شود. کنتاکت باز که با حروف NO (Normally open) نشان داده می شود، دارای رنگ سبز است و در حالت عادی باز و بعد از تحریک، بسته می شود. کنتاکت بسته به رنگ قرمز بود و از حروف NC (Normally Cloesd) گرفته شده است، در حالت عادی بسته و بعد از تحریک باز می شود.